Kapoenenkamp 2020

Beste kapoenenouders

Hoera! We mogen op kamp! Uit de mail die jullie hebben ontvangen van de groepsleiding konden jullie waarschijnlijk wel al afleiden dat dit zomerkamp anders wordt dan de vorige kampen. De belangrijkste regel voor de kapoenen en wouters is het respecteren van de bubbel van 50 personen. Omdat het moeilijk is om in te schatten hoeveel kapoenen en wouters er mee zouden gaan op kamp, hebben we momenteel nog twee mogelijke scenario’s:

1. Na een eerste inschrijving blijkt dat het totaal aantal leden (kapoenen + wouters) onder de 40 is en behouden we de kampdata die al zijn meegedeeld doorheen het jaar. De kapoenen gaan in dat geval op kamp van 23 tot 28 juli en de wouters van 23 tot 30 juli.
  2. Na deze eerste inschrijving blijkt dat het totaal aantal leden (kapoenen + wouters) boven de 40 is. In dit geval gaan we de kampen helaas moeten opsplitsen. De kapoenen gaan dan op kamp van 22 tot de ochtend van 26 juli waarna we alles goed ontsmetten zodat de wouters op kamp kunnen gaan vanaf 26 juli in de namiddag tot 31 juli.

Wil jouw kapoen/wouter meegaan op kamp, stuur dan stuur ons dan een mailtje voor 20 juni zodat we kunnen inschatten hoeveel leden we gaan hebben en zo ons kamp kunnen inrichten. De prijs van het kamp en de definitieve inschrijvingen zullen erna dan volgen. Mochten jullie vragen hebben, aarzel niet om deze te stellen!

Buiten de sociale bubbels heeft Scouts en Gidsen Vlaanderen een draaiboek voorzien met concrete richtlijnen om ons kamp praktisch en organisatorisch voor te bereiden. De volledige lijst kunnen jullie terugvinden in een mail van onze groepsleiding, maar hier alvast een opsomming van de belangrijkste regels:

Wie mag er mee op kamp?

• Alle leden kunnen in principe mee op kamp. Wie tot een risicogroep behoort, wordt aangeraden om dit te bespreken met een dokter.
  • Deelnemers die vijf dagen of minder voor vertrek ziek worden, blijven thuis. Bij twijfel raden we aan om zelf de huisarts te consulteren.
  • Een update van de individuele medische steekkaart is voor iedereen een must! We vragen dan ook aan alle ouders om het medische fiche online in te vullen of te controleren!

Hygiënemaatregelen

• Heeeeel veeeeel handen wassen. Voor en na elke activiteit, voor en na het eten, bij tussendoortjes en na elk toiletbezoek.
  • Hoesten en niezen doen we in onze elleboog. Als leden hun neus willen snuiten, gebeurt dit in een papieren zakdoek , we vragen aan de ouders om geen stoffen zakdoeken mee te geven.
  • Al het spelmateriaal wordt gereinigd nadat het gebruikt is door een andere bubbel. Kortom wil dit zeggen dat als het speelmateriaal wordt doorgegeven van het ene kamp naar het andere kamp wij ervoor zorgen dat alles gedesinfecteerd is.
  • De tenten en slaapruimtes worden dagelijks zoveel mogelijk verlucht.

Om alle hygiënemaatregelen duidelijk te maken op het kamp zullen er pictogrammen opgehangen worden zodat zeker niemand vergeet hoe hij zo proper mogelijk kan handelen in bepaalde situaties.

Wat als iemand ziek is?

Wanneer iemand ziek wordt tijdens het kamp, is er een duidelijk stappenplan: De zieke wordt onmiddellijk samen met 1 leid(st)er in afzondering gezet. In ons geval zal dit in een apart lokaal of een tent op het terrein zijn. Aan de ouders wordt gevraagd om hun zoon of dochter zo snel mogelijk te komen ophalen. We moeten jullie dan ook verzoeken om tijdens het kamp ten allen tijden bereid te zijn om jullie kapoen te komen ophalen mocht die symptomen van covid-19 vertonen.

We zullen deze richtlijnen strikt volgen. We vragen als leiding zowel begrip als vertrouwen. Aarzel niet om bij ons aan te kloppen met welke vraag of bekommernis dan ook. We begrijpen dat er zorgen kunnen zijn en zoeken graag samen naar antwoorden of oplossingen.

Het thema van ons kamp ligt al even vast: Reis rond de wereld. We nemen de kapoenen mee op avontuur samen met een gek groepje avonturiers dat een verborgen schatkaart heeft gevonden en zo het avontuur van hun leven beleeft. Vanaf dat de finale kampdata vastliggen, sturen we jullie ook het kampboekje op en nodigen we jullie uit voor een (digitale) infoavond waarin we het kamp en de activiteiten zullen overlopen en hoe we de veiligheidsmaatregelen effectief zullen toepassen.

Het is een stevige opdracht, maar we staan helemaal klaar om van dit bijzondere kamp een super ervaring te maken! We hebben al onze leden enorm gemist!

Scoutmoedige groet,

De kapoenenleiding